Effectief leren voor geneeskunde: Active recall strategie

Bij geneeskunde vliegen de tentamens je om de oren. Zeker met andere dingen in je leven – vrienden, familie, sporten etc. – kan dat best een uitdaging zijn. Want hoe pak je dat nu aan? En hoe leer je nu écht effectief? In deze en toekomstige blogs gaan we je evidence based tips meegeven om écht effectief te leren voor je tentamens. Er zijn aardig wat leertechnieken die veel studenten gebruiken maar eigenlijk totaal niet effectief zijn. Maar wat werkt dan wel?! Als je 1 ding zou moeten leren van al onze blogs dan is dit dé leertechniek die je gewoon moet gaan toepassen om niet alleen effectiever maar ook efficiënter te leren.

Korte of langere termijn leren

Heel vaak horen we terug dat leren een kwestie van stampen is en dan 1 a 2 dagen voor je tentamen ga je pas een keer herhalen en wat vragen oefenen. Het grote ding is dat je hiermee meer voor de korte termijn leert in plaats van de lange termijn… En dat is super zonde van al die moeite die je erin hebt gestoken, want als je een jaar later een blok hebt dat verder gaat op de stof moet je waarschijnlijk weer vanaf begin af aan leren.

Om wel de verbindingen in je hoofd te maken en echt effectief te leren raden we je aan om gebruik te maken van het concept active recall (ook wel active retrieval) ofwel in het Nederlands actieve herhaling. Het stukje active zegt het al – je bent actief met de stof bezig. Maar wat het precies inhoudt?

Wat is active recall?

In essentie is active recall een vorm van de stof actief herhalen. In plaats van te stampen (stof in je hersenen te stoppen) haal je juist actief stof uit je geheugen op. Je stelt jezelf in iedere fase van het leren actief vragen over de stof of maakt vragen over de stof. Op die manier herhaal je dingen uit je geheugen en ben je actief de concepten aan het versterken in je geheugen. Het grote voordeel hiervan is dat je actiever verbindingen aan het maken bent tussen verschillende concepten en de bestaande concepten als het ware in je geheugen slijt – kortom zo heb je er bij je volgende blok ook weer wat aan!

Niet stampen maar actief de leerstof weer ophalen om zo de verbindingen te verstevigen in je hersenen.

Het wetenschappelijke bewijs achter active recall

Een heel groot onderzoek van Dunlosky et al. uit 2013 waarin ze meer dan 100 artikelen over effectieve leermethoden analyseren, laat zien dat jezelf testen middels active recall een hoge “utiliteit” heeft en makkelijk toe te passen is – dus ook voor geneeskunde.

Wij hebben het artikel van meer dan 55 pagina’s voor je doorgespit (zodat jij dat niet hoeft). Het concept van active recall wordt door meerdere studies (waaronder Karpicke et al. 2011, Butler et al. 2010) onderschreven. Zelfs een studie uit 1906 (!) beschrijft al dat active recall van een feit binnen de stof beter is  voor het leren dan een globale indruk zonder hier actief over na te denken.

De studie uit 2011 (gepubliceerd in Science) heeft 2 experimenten uitgevoerd. In 1 van de 2 experimenten wordt er vergeleken of het oefenen van materiaal (en dus active recall) beter is dan concepten uitschrijven en samenvatten. Ze moesten allemaal een eindtoets maken. Interessant genoeg tonen de resultaten dat maar liefst 101 van de 120 studenten (84%) de toets beter maakten omdat ze active recall toepasten dan de studenten die alle concepten uitschreven.

Dus als je jezelf test door middel van het beantwoorden van vragen ben je vele malen effectiever bezig dan wanneer je veel tijd gebruikt om concepten geheel uit te schrijven en mooie samenvattingen te maken. Nu is het grappige, dat we in de eerste weken van het vak allemaal wel geneigd zijn om eerder een paar pagina’s vol te schrijven en het oefenen maar dat we het beantwoorden van vragen uitstellen tot de allerlaatste week. Zo’n simpele techniek, en zo zonde als je hem dus niet gebruikt…

Wat natuurlijk ook kan meespelen is dat active recall – zoals de naam als zegt – actief moet zijn. Oftewel het kost je wat energie om jezelf actief vragen te stellen en actief te oefenen in plaats van een beetje hersenloos dingen te herlezen of te copy pasten uit een al bestaande samenvatting. Het is eigenlijk net als sporten. Als we voor de gains willen gaan betekent dit ook dat we het gewicht of aantal herhalingen iets moeten opvoeren en heeft het eigenlijk niet veel zin als we alleen een paar keer 0,5kg gewicht omhoog tillen. Kortom zorg ervoor dat die hersens blijven kraken om echt de stof effectief te leren!

Hoe kan ik active recall toepassen?

Stel jezelf vragen

Zorg ervoor dat je al vroeg in je leerproces jezelf vragen stelt over de stof. Stel je bent een college aan het herhalen over het hart. Herlees niet alleen passief de stof op dia maar stel jezelf een vraag. “Wat houdt de Frank Starling curve in?” “Hoe ontstaat bloeddruk?” etc. Zo kun je nog meer vragen opstellen over alle facetten van de stof. Dit lijkt op het maken van notities zoals de Cornell universiteit bekend heeft gemaakt. Een simpele manier om dit te doen is als volgt:

Maak een lijst van alle vragen die je maakt in een word document, op Mac Notities, of bijvoorbeeld het gratis programma Notion. Bij veel tentamens heeft dit mij onwijs geholpen. Als je dan even 10 minuutjes hebt kun je weer een aantal vragen herhalen. Hoe vroeger je hiermee begint hoe beter. Vervolgens kun je de vragen in periodes herhalen – dit is het zogenaamde spaced repetition waar we zeker nog een blog over zullen schrijven!

Houd je boek dicht/laptop uit

Laat je hersens kraken door de stof niet 1 op 1 en woord voor woord te kopiëren. Lees het concept, doe je boek dicht of laptop uit en ga actief in je hoofd na welke vragen je over dit concept kunt stellen. Probeer dit dan zodoende puntsgewijs in je aantekeningen neer te zetten. Dit dwingt je om actief over de stof na te denken.

Haak aan bij de kennis die je al hebt

Probeer hier ook bij na te gaan welke “haakjes” je al in je geheugen hebt over dit onderwerp. Wat weet er al van? Waar haak je dit aan? Bijvoorbeeld:


Bij een anemie is het Hb verlaagd. Een anemie heeft verschillende oorzaken zoals ijzergebrek, een verlaagd vitamine B12 gehalte of een actieve bloeding…

Een aantal voorbeeldvragen die je hierbij zou kunnen maken zijn:

  • Wat is een anemie?
  • Wat zijn oorzaken van een anemie?

Ook belangrijk is de vraag: Waar kan je het aanhaken in je geheugen?

O ja! Anemie -> dan zijn mensen erg vermoeid. Dat kan natuurlijk ook bij bloedverlies zoals de menstruatie zijn. Kortom ik moet denken aan een anemie – een verlaagd Hb – bij vruchtbare vrouwen met vermoeidheidsklachten. Als dat aanwezig is, moet ik ook uitvragen hoe het dieet is (in het kader van ijzer en vitamine B12 inname).

Zie je hoe we het concept aan hebben gehaakt?

Oefenen!

Uiteraard is het belangrijk dat je in alle fases blijft oefenen. Herhaal je eigen gemaakte vragen, blijf actief je verbindingen leggen, en oefen bijvoorbeeld ook met zelfgemaakte flashcards of onze oefenvragen. In ons platform met de oefenvragen hebben we uiteraard rekening  gehouden met de wetenschappelijke onderzoeken om effectief te leren.

Samenvattend…

–       Active recall is een essentiële leertechniek om effectief te leren

–       Stel jezelf vragen – active niet passive!

–       Haak aan bij bestaande concepten

–       Oefenen, oefenen, oefenen

We zijn er zeker van dat als je active recall gaat toepassen in je eigen leermethodes het leren veel effectiever zal gaan! Succes! Heb je eventueel nog vragen over bovenstaande? Dan zijn we bereikbaar via Instagram @Tentamenbaas.nl

Deel deze blog via onderstaande knoppen: